DAUGAVGRĪVAS CIETUMS (DAUGAVPILĪ) - APMĀCĪBU KURSS "ŠĶEĻOT VIĻŅUS 2", 2014

Daugavgrīvas cietums (Daugavpilī) - apmācības programma “Šķeļot viļņus 2”, 2014

Programma



Apmācību kursa mērķis
Apzināties savu vietu un lomu sabiedrībā
Apmācību kursa uzdevumi
Attīstīt sapratni par savu vietu sabiedrībā caur laika prizmu BIJU-ESMU-BŪŠU, izmantojot NI metodes (spēles, simulācijas, darbnīcas u.c.)
Apgūt jaunas iemaņas caur mūziku, mākslu un tehnoloģijām, kuras rosina uz iedvesmu tālākai darbībai un attīstībai.
Rosināt dalībnieku pašiniciatīvu tuvākajā nākotnē, lai sasniegtu sevis izvirzītos mērķus/vēlmes/vajadzības.
Dalībnieku profils/skaits
Daugavpils cietuma ieslodzītie jaunieši (līdz 30 gadu vecumam) / 13 cilvēki
Cita būtiska informācija par apmācību kursu
10 dienu apmācības process ietvers sevī 2 iniciatīvas:
1)„Teksta vārsmu sacensības / REPS”, kas savienots ar apmācības mūzikas daļu;
2)”Pašportreti”- saistībā ar tehnoloģiju un tās pielietojumu 21. gadsimta ikdienā.

JĒKABPILS CIETUMS - APMĀCĪBU KURSS "ŠĶEĻOT VIĻŅUS 2", 2014

Jēkabpils cietums - Apmācību kurss “Šķeļot viļņus 2”, 2014

Programma


Apmācību kursa mērķis: Apzināt un  pilnveidot sevis izzināšanu, izmantojot neformālās izglītības pieejas un principus. 
Apmācību kursa uzdevumi: 

  1. Veicināt grupas saliedēšanos
  2. Radīt izpratni par saskarsmes elementiem un verbālās/neverbālās saskarsmes nozīmi.
  3. Apzināt emociju ietekmi uz uzvedību, dzīves kvalitāti, saskarsmi kopumā. To atpazīšana, nosaukšana.
  4. Noskaidrot jaunieša vērtības un saskarsmes vietu vērtību skalā.
  5. Attiecību/mijiedarbības nozīmes identificēšana.
  6. Veicināt grupas dalībnieku izpratni par konfliktu attīstības stadijām, iespējamiem uzvedības modeļiem konfliktsituācijās.
  7. Apzināt grupas nozīmi jaunieša ikdienā. ES un grupa.
  8. Veicināt grupas kopīgu darbošanos, radot kaut ko jaunu.
  9. Apzināt grupas dalībnieku stiprās puses, kas var palīdzēt mērķu sasniegšanā.
  10. Izvērtēt apmācību programmu, dalībnieku mācīšanās rezultātus

APMĀCĪBAS JELGAVA - FOTOSTĀSTS


Jelgavas cietumā apmācībās piedalās desmit jaunieši.
Galvenā nodarbību programmas tēma ir sociālo lomu apzināšanās cietuma iekšpusē un ārpusē.
Dažiem ir vieglāk domāt par to, kas notiek cietuma iekšiņā, citiem - par to, kas ārpusē.

Programmu papildinās trīs iniciatīvas - divas, kas saistītas ar teātri un viena, kas saistīta ar pašportretu veidošanu.

Vīrietis slēgtajā sistēmā jeb dažas pārdomas par vīrišķību un personības attīstību cietumā

Vīrišķība – nav roku spēkā un prasmē rīkoties ar zobenu,
 bet spēja valdīt par sevi un būt taisnīgam. 
No Saādi (aforismu krājums)

Vīrietis un sieviete abi divi pēc dabas ir cilvēki. Fizioloģiski ir pieņemts uzskatīt, ka vīrietis ir vīrišķīgs tāpēc, ka viņš tāds piedzimst. Bieži vien esmu dzirdējusi, ka vīrietim ir jābūt stipram. Ja viņš tāds nav, tad arī pietrūkst viņam tā brīnišķīga un tajā pašā laikā mistiskā ko sauc par „vīrišķību”!? Bet vai tik tiešām vīrišķība ir tas, kas izpaužas stiprumā un tas, ko iegūst vīrietis kopš dzimšanas? – tas ir bijis jautājums, ar ko sāku savu pētījumu programmā „Es un man loma sabiedrība”, ko realizējām „Šķeļot viļņus-2” projekta ietvaros Daugavpils cietumā ar jauniem puikām, kas atrodas ieslodzījumā uz periodu ap 5-10 gadiem, daži atkārtoti un 2 puikas ar piespriesto sodu „uz mūžu”.
„Paradoksāli!”, - kāds var pateikt, „kāpēc šāds pētījums ieslodzījuma vietā?!”. Atbilde būtu, pirmkārt, vienkārši interesanti pētīt, kas ir vīrietis, bet, otrkārt, tāpēc, ka cietums kā sistēma ir ļoti statiskā un nemainīga, kas ļauj diezgan viegli novērot izmaiņas un procesus. Tajā paša laikā tā ir sistēma ar izteikto varas hierarhiju, kas dod iespēju redzēt spēka un varas mijiedarbību un ietekmi uz paša cilvēka.

Pусский 2014, “Рассекая волны 2”, 2014

Екабпилская тюрьма – Обучающий курс 
Программа
Цель обучающего курса: Способствовать самопознанию посредством подходов и принципов неформального образования.
Задачи обучающего курса:

1.            Способствовать сплочению группы
2.             Сформировать понимание об элементах общения и значении вербальной/невербальной коммуникации
3.            Осознать влияние эмоций на поведение, качество жизни и общение. Научиться распознавать и называть эмоции 
4.            Определить ценности молодых людей и место общению на шкале ценностей.
5.            Определить значение взаимоотношений
6.            Способствовать пониманию участников о стадиях развития конфликта и возможных моделях поведения в конфликтных ситуациях.
7.            Осознать значение группы в жизни молодого человека. Я и группа
8.            Способствовать сотрудничеству группы через совместные мероприятия
9.            Распознать сильные стороны участников, которые в дальнейшем могут помочь им в достижении целей.
10.          Оценить программу обучения и результаты обучения участников

TĀ VAR BŪT IKDIENA - NI JAUNIEŠIEM IESLODZĪJUMA VIETĀS !



Vai manas gaidas par rezultātu sakritīs ar jaunieša gaidām un vajadzībām? Iespējams, ka jauniešiem ir atšķirīgas cerības no grupas nodarbībām. Tas, ko vēlas apgūt jaunieši, var pilnīgi atšķirties no tā, ko sagaida grupas vadītāji. Vai visi jaunieši ir vienādi motivēti, varbūt ir vērts iedrošināt un atbalstīt? Kuri jaunieši būs mans atbalsts, un kuras funkcijas es varu viņiem deleģēt, varbūt ir vērts riskēt un uzticēt ko vairāk? Kā es veicināšu grupas saliedēšanu un sadarbību, kādas metodes izvēlēšos, lai visi justos piederīgi, nebaidītos izteikties? 
Šos un vēl daudzus jautājumus uzdevu sev pirms uzsākām ”Šķeļot viļņus” Jēkabpils cietumā, jo bija bažas ,vai neformālā mācīšanās forma„aizies”......???

VAI VISS IR PATS PAR SEVI SAPROTAMS?


Pieteicos šajā projektā , jo pirmā doma bija, ka šī būs  unikāla  pieredze darbā ar jauniešiem. Paši veidojam programmu , paši vadam nodarbības. Pieredze kā neformālās izglītības vadītājam. Pēc pirmajām dienām apmācībās, ne mirkli nedomāju, ka tas nav priekš manis, pat baidījos, ka man nebūs šīs iespējas , jo dalībnieku no jauniešu centriem bija vairāk, kā ieslodzījumu vietu. Paldies Ilzei, ka manī saskatīja potenciālu un velmi sadarboties.  Bet braucot no apmācībām sajūtu negatīvu attieksmi no ģimenes locekļu puses, par manu iesaistīšanos projektā. Mums ir savādāks skatījums uz cilvēkiem ieslodzījumā.  

Мы - команда.

сам с удовольствием учавствовал в процессе.
Конечно мы встретились и с трудностями, но где их не бывает. О всех рассказывать не будем, но самая большая проблема – это человеческая глупость, которая не дает нам двигаться дальше. И вот эта глупость нам встречалась на разных уровнях реализации нашей программы. 
С Уважением, Ведущие программы в RCC

FOTOSTĀSTS NO CENTRĀLCIETUMA

4.nodarbība: skiču un maketu gatavošana bērnu koka rotaļlietām. Rotaļlietas dāvinās sev tuviem cilvēkiem vai ...
5.nodarbība: sāk realizēt skices - no domas pie darbiem... 

Simbols: attiecības un rūpes



LOMU SPĒLES - IESPĒJA SPĒLĒT DZĪVI


Mūsu programmas mērķis ir klientam atpazīt un apzināties sevi sabiedrībā caur sociālo lomu atpazīšanu un apzināšanos.  Izmantojot neformālo izglītību, ir iespēja atpazīt un apzināties savas lomas treneriem komandā. Neformālā izglītība iesūc sevī ne tikai klientu, bet arī pašus trenerus un dod jaunu pieredzi par gatavību pieņemt atbildīgus lēmumus strādājot savu darbu. Apbrīnojama ir Jelgavas cietuma darbinieku nesavtīgums un gatavība iesaistīties klientu resocializācijas darbā. 
Sociālo lomu atpazīšana klientiem ir kā izaicinājums, kurā viņos cīnās „cietumnieks” un „cilvēks”. Improvizācijas teātris bija kā pārbaudījums klienta „manipulatoram” – pieņemt izaicinājumu ļauties procesam un būt brīvam vai palikt „ieslodzītā” kurpēs. Man ir sajūta, ka ar katru nodarbību klienti aizvien vairāk atpazīst brīvības realitāti, kas ir saistīta ar atbildību un atpazīst sevi kā atbildīgu, nobriedušu personību. Lēnām klienti atpazīst savu gatavību, vai tieši pretēji – negatavību, būt brīviem. 

PĀRDOMAS PAR BRĪVĪBU UN BRĪVĪBAS ATŅEMŠANU KĀ SODU

Šis projekts man kā cilvēkam izraisīja pārdomas par to, kas ir brīvība un ko sabiedrība vēlas panākt atņemot cilvēkam brīvību. Es brīvību uztveru kā iespēju izdarīt brīvas izvēles, kuras nerada kaitējumu apkārtējiem, uzņemoties atbildību par savas izdarītās izvēles sekām. Cilvēks, kurš ir izdarījis noziegumu ir izdarījis kādu savu izvēli, kuras rezultātā ir radies kaitējums apkārtējiem. Brīvības atņemšanas sodu es uztveru kā darbību, kad cilvēkam uz laiku tiek ierobežota izvēles iespēja ar mērķi cilvēkam atpazīt un apzināties cēloņus uzvedībā, kuru rezultātā tika izdarītas šīs sabiedrībai kaitējošās izvēles un uzņemties par to atbildību. 

KAS NOTIEK DAUGAVPILS APMĀCĪBĀS

Apmācību dalībnieka dzejolis, par notiekošo, Autors: Kaspars



Паравоз

Дружеский 8 перон,
Людъми он набит битком,
Они ждут поравоз,
Что–бы он кудато их увёз.

Чук-чук, чук-чук,
Стоит поравоз.
Собрался в нём разный  народ,
Начинают они свой ход,
Будет всем не до сна,
Веселится придётся нам.

Чук-чукчук-чук,
Тронулся поравоз,
Людей он внём вёз.
В окне видны поля,
Моря, горада, дома
Ведь там хорошая погода
Правда и здесь неплохая аура.


Šeit raksts angļu valodā par cietumu Norvēģijā. Tas ir kā pusceļa māja, bet daži sakot, ka kūrorts, tikai tur jāstrādā un jāmācās rūpēties pašam par sevi.
The Guardian: Norwegian inmates treated like people

Pilna foruma teātra izrāde

Lūk, šeit gandrīz pilna foruma teātra izrāde filmēta divās daļās:
1. daļa


2. daļa

Re:Baltica raksts par cietumiem

Te ir - par ieslodzītajiem, apstākļiem un nākotnes plāniem:

Ievārījuma burkas zaglis Latvijas cietumos kļūst par slepkavu

Vīrietis slēgtajā sistēmā jeb dažas pārdomas par vīrišķību un personības attīstību cietumā

Citāts no "pārdomām un sajūtām"...
...
„Paradoksāli!”, - kāds var pateikt, „kāpēc šāds pētījums ieslodzījuma vietā?!”. Atbilde būtu, pirmkārt, vienkārši interesanti pētīt, kas ir vīrietis, bet, otrkārt, tāpēc, ka cietums kā sistēma ir ļoti statiskā un nemainīga, kas ļauj diezgan viegli novērot izmaiņas un procesus. Tajā paša laikā tā ir sistēma ar izteikto varas hierarhiju, kas dod iespēju redzēt spēka un varas mijiedarbību un ietekmi uz paša cilvēka....

Video no foruma teātra nodarbībām

Īsumā 4 dienas izskatījās tā:


Izvērtēšana sākusies..


19.11.-20.11.2014. realizējam projekta "Apmācības ieslodzījuma vietu darbiniekiem par neformālās izglītības programmu veidošanu un īstenošanu ieslodzījuma vietās ar ieslodzītajiem jauniešiem “Šķeļot viļņus ” 6.posma 2. daļas realizāciju: izvērtēšanu
Dalībnieku radītais tilts (foto) - par projekta pilāriem: šķeļot viļņus, Debesu bļodā, Ogresgalā.

2 jauni pārdomu raksti...

Mums vēl divi jauni pārdomu raksti no Jpils!

"Vai viss ir pats pa sevi saprotams?"
 "Tā var būt ikdiena - NI jauniešiem ieslodzījuma vietās!"

„Noķertās” pārdomas!



...un „viļņi” ir šķelti arī Jēkabpils cietumā.
...ir padarīta darba sajūta un gandarījums ne tikai par izstrādāto nodarbību ciklu, bet arī par fantastiskajām iniciatīvām. Ir patīkami apzināties, ka ir cilvēki, kuri ir īstajā vietā un dara savu sirds darbu, caur kuru parādīja jauniešiem daudz plašākus apvāršņus.
Neformālo gaisotni, tieši vai netieši, bet sajuta visi, gan darbinieki, gan pārējie ieslodzītie, bet šo „viļņu” epicentrā sākotnēji bija astoņi jaunieši, taču finiša taisni neformālā gaisotnē sasniedza seši. Lai vai kā, bet ar neparedzētiem apstākļiem bija jārēķinās.
Caur šīm nodarbībām mēs pilnveidojāmies visi. Bija laiks gan nopietnam darbam, gan brīdis lieliskām sarunām, smiekliem un pozitīvām emocijām. Es domāju, katrs priekš sevis paņēma to visbūtiskāko. Prieks par jauniešu cilvēciskumu, spēju izpalīdzēt, izrādīt iniciatīvu, spēju pateikt paldies, spēju iedrošināt un atbalstīt vienam otru. Un galvenais, viņos nezuda interese nākt un darboties...un uzticēties mums kā komandai.

Jēkabpils cietuma psiholoģe
Evita